A vállalati kultúra valójában egy kulcsfontosságú tényező a sikeres vállalkozások életében. Azok a vállalatok, amelyek időben felismerik ennek fontosságát és támogatják a vállalati kultúrát, sokkal nagyobb versenyelőnyre tehetnek szert, mint társaik. Éppen ezért nagyon fontos, hogy megértsük miért érdemes folyamatosan fejleszteni.
Milyen hatással van a munkatársakra?
A vállalati kultúra igen pozitív és egyben inspiráló a munkatársakra nézve. Motiváció, elégedettség és elkötelezettség. Mind a három fejlődhet, ha a vállalat megbecsüli a munkatársait, hiszen így hajlandóbbak lesznek a magasabb szintű teljesítményre, valamint arra, hogy hosszabb távon is elkötelezzék magukat az adott vállalat mellett. További előnyei is vannak, hiszen a vállalati kultúra elősegíti azt, hogy a munkatársak együttműködéseket alakítsanak ki és ezáltal erősödik a csapatmunka is. Ezek mind fontosak az innováció és a hatékony működés eléréséhez.
Milyen hatással lehet ez az ügyfelekre?
Nem csak a belső folyamatokat tudja befolyásolni a vállalati kultúra, hiszen nagyon erősen hat az ügyfelekre és a velük való kapcsolattartásra is. Egy pozitív beállítottságú vállalat sokkal rugalmasabb, lojálisabb és érzékenyebb, így ügyfélkozpontúbb is. Nagyon fontos, hogy az ügyfelek elégedettek legyenek annak érdekében, hogy a vállalat hosszabb távon is sikeresen tudjon működni. A minőségi kiszolgálás, a kiemelkedő ügyfélélmény mind-mind versenyelőnyt generál a vállalatok számára.
Milyen hatása lehet az innovációra?
Az üzleti világban egyre fokozódik a verseny, ezért az innováció elengedhetetlen. A vállalati kultúra támogatja az innovációt is, hiszen egy olyan környezetről beszélünk, ahol a munkatársakat ösztönzik az újításokra, az új ötletek megosztására és új termékek vagy szolgáltatások kialakítására. A munkavállalókat a változások elfogadására és a kockázatvállalásra is ösztönzi, ez pedig az innováció alapja.
Milyen hatással lehet egy vállalat hírnevére?
A hírnév építésében fontos szerepet tölt be a vállalati kultúra. A munkavállalók boldogsága, a jólét vonzó célpont lehet bárki számára. Ha az ügyfelek azt érzékelik, hogy az adott szervezetnél mindenki meg van elégedve a dolgok alakulásával, sőt mi több, boldogan végzik munkájukat, akkor vonzóvá válik. A vállalat jó hírnevét azok a munkatársak is erősíthetik, akiket vonzanak az ilyen lehetőségek. Pontosan a X, Y és Z generáció számára fontos a vállalati hírnév, hiszen ők már igencsak megválogatják, hogy melyik szervezet mellett kötelezzék el magukat.
A vállalati kultúra tehát nem csak opcionális, hanem szinte kötelező érvényű mindazoknak a vállalatoknak, akik fejlődni szeretnének. A fenntartható versenyelőny, a folyamatos növekedés még egyetlen vállalatnak sem vált kárára. Ez egy nagyon összetett rendszer, amely képes befolyásolni a munkatársak motivációját, a teljesítményét és az elégedettségét is, azaz az egész szervezetre pozitív hatással van. Fontos, hogy olyan kultúrát alakítsunk ki, hogy a munkatársak szinte magukénak érezzék a vállalkozást, ezáltal akarjanak is tenni az üzleti célok eléréséért. Egy pozitív vállalati környezetben a munkatársak elismertnek és értékesnek érzik majd magukat.
Hogyan lehet fejleszteni a vállalati kultúrát?
A fejlesztés egy igen komplex és hosszútávú folyamat. Először is meg kell határozni az értékeket és a célokat. A vállalatnak egyértelműen meg kell fogalmaznia, hogy milyen célokat kíván elérni, hiszen ez iránytűként szolgál a munkatársak számára is. Fontos a hatékony kommunikáció és az átláthatóság. A vállalat vezetőinek folyamatosan meg kell osztaniuk a munkatársakkal minden olyan információt, amely segíthet a bevonásukba és a közös célok elérésében. Ezt megtehetik különféle kommunikációs csatornákon keresztül és hírlevelek kiküldésével is. A vezetőknek példamutatóan kell viselkedniük, hiszen ezzel a vállalati értékeket és a normákat is közvetítik. Ha egy vezető pozitív, akkor az inspirálja a munkatársakat is. Nem szabad megfeledkezni az ösztönzésről és az elismerésről sem. Fontos része a vállalati kultúrának, hogy a munkatársak kellően motiváltak legyenek. Ez lehet egy rugalmas munkaidő kialakítása, a home office bevezetése, pénzügyi elismerés, mint például az időszakos jutalmak, vagy egyszerűen az elismerő szavak.